söndag 28 februari 2010

Gränsen mellan artist och fånge är hårfin...


Jag har älskat delfinshower. Hela min barndom.

Nu föraktar jag dem. Aldrig mer tänker jag gå på en delfinshow.
För nu är jag informerad om hur verkligheten egentligen ligger till.

Så, vill du behålla din fina idyllbild av lyckliga delfiner i akvarium, läs inte detta:

Vilda delfiner blir upp mot 50 år gamla. I fångenskap överlever de mycket sällan sina tonår. Ett exempel på detta är Kolmårdens "Flipper" som fick leva i tolv år.
Oftast dör de av stressrelaterade sjukdomar, såsom magsår och lunginflammation. Men, i vissa fall tar delfiner självmord. Yes, det är sant. De simmar med hög fart rakt in i bassängväggen.
Delfiners hud är inte gjorda för klorvatten (vems hud är det?! På mig kliar det efter en timme i simhallen.), så hudproblem är vanligt förekommande. En del delfiner blir även blinda av klorvattnet.
För att en delfin ska uppträda måste den vara hungrig. Den får alltså ingen mat fören det är SHOWTIME. Alltså, jag vet ju hur jag blir utan mat så jag lider med dem.
En vild delfin förflyttar sig runt 160 km om dagen. Det säger ju sig självt att det är en omöjlighet i en liten bassäng.
Kolmården har Sveriges enda delfinarium, sedan det startade har ca 60 delfiner dött där.
"Men åhhh, vi läär oss ju sååå mycket om djuren när vi ser dem i djurparkerna!!!"
Ursäkta mig, exakt vad lär vi oss av att se deprimerade djur i fångenskap som blir tvingade att uppträda?? Absolut ingenting.
Det enda vi gör genom att gå på en delfinshow är att vi accepterar fångst och utnyttjande av vilda djur.

I en värld där så mycket av det vilda och
fria redan har förstörts måste vi lämna
dessa vackra däggdjur att simma fritt. De
skadar oss inte och vill oss inget ont. Vi
borde lämna dem ifred.

Ric O´Barry

MÄNNISKA: TA DITT FÖRBANNADE ANSVAR!

1 kommentar:

  1. fruktansvärd fakta. hatar zoo's och djurparker. !!! och cirkus. :(

    SvaraRadera